Kannattajakulttuuri

Yleinen keskustelu kaikesta kannatuskulttuuriin liittyvästä.

Re: Kannattajakulttuuri

ViestiKirjoittaja kelv » 24.10.2011 16:24

Ei millään pahalla, mutta saa aika vahvasti epäilemään kysyjän ikää ja todellisia motiiveja,


En ota pahalla. Ikää on kolmisen kymmentä vuotta. Motiivi ei ole sen kummoisempi kuin, että koitan ymmärtää mitä näiden "ultrafanien" mielessä liikkuu.

Toin tuossa lainaamassasi tekstissä mielestäni täysin selkeästi esille, että kyseisen kaltaiset tapahtumat ovat sikäli valitettavia, että ne antavat palloliitolle aiheen vaikeuttaa kannatuskulttuurin eteenpäin viemistä


Puhuit ensin tekosyistä, nyt aiheesta. Miksi pitää antaa aihetta tappaa se fanikulttuuri? Mitä olen seuraillut esimerkiksi facebook ryhmien keskusteluja, niin aika yleinen mielipide etenkin näiden ultrafanien(nyt en puhu pelkästään Tepsiläisistä) keskuudessa on se, että palloliitto tekee kaikkensa fanikulttuurin tappamiseksi. Siitä jo kertoo nämä hienot "palloliitto haistakaa vittu" huudotkin.
Omakohtaisten kokemusten perusteella, en yhtään ihmettele ja olen jopa asiasta hiukan mielissäni. Jos joku kokee sen fanikulttuurin tappamisena, ettei esimerkiksi saa laulaa perseeseen raiskaamisesta, niin siinä tapauksessa fanikulttuurin tappaminen siinä määrin on mun puolesta ihan fine. Mä voin edelleen taputtaa siellä toisessa katsomossa, kun oma joukkue tekee maalin.
Painotettakoon nyt vielä, että lainaukseni ei ollu mikään henkilökohtainen hyökkäys sinua vastaan.

Todella, todella naurettavaa pohdiskelua, suoranaista vittuilua, joka ei johda mihinkään


Se on totta ettei se johda mihinkään. Provosoivakin vielä? Kyllä, mutta tunnen kyseisen talon tavat ja tapahtumat aika monen vuoden(jo sen edellisen sijainnin) takaa ja nämä tapaukset ovat laskettavissa yhden käden sormilla. Outo yhteensattuma, sanonpa vaan.

Kirjoittaja Sippe » 24.10.2011 16:00

Mitä voit kuvitella saavasi vastaukseksi? Tulet tänne, esität erittäin provosoivia kommentteja


Sippe olen pahoillani jos pahoitin mielesi. Olisi varmaan pitänyt mennä keskustelemaan jonkun toisen joukkueen foorumille... Tai olla sohaisematta koko ampiaispesää. Asiathan ovat aina hyvin, niin kauan kun niistä ei puhuta.
kelv
 
Liittynyt: 28.04.2010 09:25

Re: Kannattajakulttuuri

ViestiKirjoittaja Sippe » 24.10.2011 16:27

Tuleppahan keskustelemaan kasvotusten, jos on kanttia. Eikä tulla huutelemaan foorumeilla. (Enkä tarkoita nyt uhkailla).

ps. enkä pahoittanut mieltäni.
Sippe
 
Liittynyt: 16.04.2009 20:41

Re: Kannattajakulttuuri

ViestiKirjoittaja kelv » 24.10.2011 16:47

hehe. Voidaan kyllä keskustella asiasta kasvotustenkin jos jossain törmätään. Ei se hirveästi enempää kanttia voi vaatia, kuin tämän ketjun avaaminen tälle foorumille. :)

Robbe: Asiallinen vastaus. En oleta, ettei katsomossa kuulu ainuttakaan vittu tai homo sanaa. Onhan turkuhallissakin se yksi sekopää huudellut yksinään jo vuosikaudet. Soihdutkin menee vielä mun ymmärrykseen joten kuten. Syy miksi istun siellä toisessa katsomossa ei ole se, etten pidä seisomisesta tai kannustamisesta. En vaan halua yksinkertaisesti, eikä minulla ole edes varaa siihen, että minut yhdistettäisiin näihin ylilyöntitapauksiin, jossa PAHIMMILLAAN tapellaan vaikka virkavallan kanssa. Jos tämä tekee minusta perustuularin, niin sitten olen sellainen.

Asiaan liittyen toinen uutinen naapurimaasta: http://www.iltasanomat.fi/elitserien/ki ... 13309.html. Suomessa ei näin pitkällä onneksi olla. Toivottavasti ei tulla olemaankaan.
kelv
 
Liittynyt: 28.04.2010 09:25

Re: Kannattajakulttuuri

ViestiKirjoittaja Babylon » 24.10.2011 17:48

kelv kirjoitti:Asiaan liittyen toinen uutinen naapurimaasta: http://www.iltasanomat.fi/elitserien/ki ... 13309.html. Suomessa ei näin pitkällä onneksi olla. Toivottavasti ei tulla olemaankaan.


http://www.mtv3.fi/urheilu/jaakiekko/uu ... -aik-fanit
Babylon
 
Liittynyt: 12.11.2009 12:31
Paikkakunta: Seisomakatsomot

Re: Kannattajakulttuuri

ViestiKirjoittaja Zac » 24.10.2011 18:08

Taas on se aika vuodesta kun tuulareiden mielestä maailma kaatuu...
Zac
 
Liittynyt: 17.04.2009 10:10
Paikkakunta: Väinölän ahot, Kalevalan kankahat

Re: Kannattajakulttuuri

ViestiKirjoittaja J.S » 24.10.2011 18:27

Näin ei varmaan saisi sanoa täällä, mutta ei tuo lauantainen kyllä ihan vastaa mun käsitystä siitä, mihin suuntaan suomalaisen kannattajaskenen toivoisi kehittyvän. Tifoille, kovaäänisyydelle, seisomakatsomoille, tunnelmalle, kohtuullisille ja oivaltaville provoille aina giganttinen :peukku:, mutta mauttomuuksille :alas: .

Hinaaja-nimityksen olen itse aina assosioinut Håkansin bisneksiin. Tiedän toki, että jotkut käyttävät samaa termiä homoista, mutta minä en ole koskaan pitänyt naapuriseuran edustajien kutsumista hinaajiksi mitenkään seksuaalivähemmistöjä syrjivänä tai homofobisena. Käsittääkseni termi on Turussa saanut alkunsa nimenomaan Håkansin hinaajabisneksistä ja jalostunut pilkkanimeksi interille. Sellaisenaan mielestäni aika oivaltava pilkkanimi, jolla on hyvä tarina, vaikka itse sanonkin.
J.S
 
Liittynyt: 16.04.2009 14:29

Re: Kannattajakulttuuri

ViestiKirjoittaja kelv » 24.10.2011 21:28

Voisitko vielä täsmentää milloin O-katsomo on laulanut perseeseen raiskaamisesta?


Derbyssä kesällä 2010. Usko tai älä, olin myös itse siellä katsomossa. Sama matsi, jossa tuli selkkaus siitä, että osaa Tepsin faneista ei päästetty ylipäätään koko peliin.

Turha sinun on mitään marttyyriroolia ruveta täällä vetämään.


En vedä marttyyriroolia. Kommentti oli retorinen.

Tämä on aina jotenkin hellyyttävää kun tullaan verkkarit nilkoissa selittää että kyllä mä muuten mutta kun siellä tehdään sitä ja sitä väärin.


Kiva jos hellyyttää. Ota nämä viestit vaikka rakentavana kritiikkinä muutoin hienoa fanitoimintaa kohtaan.
kelv
 
Liittynyt: 28.04.2010 09:25

Re: Kannattajakulttuuri

ViestiKirjoittaja Alec » 24.10.2011 21:35

Hyvä kelv. Tässä oma vastineeni sinulle, toivoen että tämä täyttää sinun pyytämän asiallisen vastauksen määritelmän.

Olen itse melko lähellä sinun ikääsi ja ollut kannattajakulttuuritoiminnassa jo useamman vuoden. Sinänsä ymmärrän mitä sinä ajat takaa kirjoituksellasi, mutta samalla myös tiedän, mitä elämä kannattajakatsomossa on. Uskoisin, että olet henkilö, joka käy katsomassa matseja, mutta luettuasi viimeisimmistö tapahtumista, olet ottanut seuran edustajien(kannattajien) toiminnan henkilökohtaisesti. Toinen vaihtoehto on, että olet iltapäivälehden toimittaja, joka koittaa epätoivoisesti saada SHOKKIWAU-uutista keskustelufoorumilta. Tämäkään ei olisi ensimmäinen kerta.

No, aloitetaan siitä että en itse ollut mukana Valkeakoskella ja olen itse saanut tietää tapahtumista juuri lehtien nettipalsoilta, jotka ovat jälleen täyttyneet ns. kukkahattutätien kauhistuneista päivittelyistä. Sen verran kuitenkin vastaavia tapauksia seuranneena ja paikan päällä olleena, osaan suodattaa noita lehtien juttuja jonkin verran. Ulkopuolinen kuitenkin varmasti saa sen kuvan, että siellä on tosissaan joukolla pahoinpidelty paikalliset naiset ja lapset ja räjäytelty POMMEJA. Näinhän lehdet sen myös haluavat kirjoittaa. Tällaisilla kirjoituksilla saadaan klikkailuja netissä ja mainostilaa on helpompi myydä. Todellisuus kuitenkin on monesti jotain aivan toista.

En itse ole aivan tietoinen, mistä tai minkä takia media on ottanut kannattajat ja fanit näin pahasti hampaisiinsa ja lehtijutuillaan pelotelleet tietoisesti lukijoitaan tilanteen vakavuudella. Huligaanit mainitaan toistuvasti pienimmätkin asiat paisutellaan valtaviksi poliisioperaatioiksi. Haluaisin tämän tehdä nyt hyvin selväksi sinulle kelv, jotta uskaltaisit tuoda lapsesi jalkapallotapahtumaan, HULIGANISMI EI OLE RANTAUTUNUT SUOMEEN. Yhdeksänkymmentä luvulla oli kuumimmissa TPS – Jokerit finaaleissa ihmisiä puukotettu ja tappelut olivat enemmän kuin arkipäivää. Tällöin tämä kuitenkin tapahtui ajatuksella, että tunteiden purkaminen kuuluu tapahtumaan ja "pojat vähän painii". Päin vastoin, en ole nykyisin kuullut että yhdessäkään uutisoiduissa kannattajien kärhämissä olisi käytetty kättä pidempää, mistä taas oli vuosikymmen sitten uutisoitu useampi tapaus. Nyt omana olettamuksenani heittäisinkin, että tämä muutos on tapahtunut juuri sen vuoksi, että media on huomannut aiheen myyvän hyvin ja sen vuoksi siitä on helppo repiä otsikoita.

En nyt lähde puolustelemaan Valkeakosken tapahtumia, mutta haluaisin huomauttaa muutaman yksityiskohdan. Sen mitä olen itse ollut vierasreissuilla mukana ja katsomoissa noin yleisestikkin, niin kannatajien ja fanien saama kohtelu on yleensä lähes joka paikkakunnalla täysin ala-arvoista. Kannattajat saavat lähes jatkuvasti kohdata lähes täydellistä järjestyksenvalvojien ammattitaidottomuutta, pahimpina esimerkkeinä virkaoikeuden törkeät ylittämiset. Kannattajilla on harvemmin katsomossa minkäännäköisiä oikeuksia. He joutuvat kohtaamaan monesti ylimielisiä järkkäreitä, jotka asettavat monesti kannattajat vaikeaan paikkaan älyttömillä ja monesti lainvastaisilla vaatimuksilla. Moni yksinkertaisesti selvitettävä asia on eskaloitunut yleensä järkkäreiden ja nykyisin jopa poliisin aivan päättömään ylireagointiin.
Mietippä nyt hetki tuon Valkeakosken tapahtumia, ilman että ajattelet ilalehden shokki-uutista. Meidän kannattajaporukassa on mukana lukuisia naisia, nuoria 15-vuoden iässä olevia tulevaisuuden toivoja ja vanhempi kaarti on kunnioitettavissa töissä käyviä ihmisiä. Vaikka kuinka lehdet kirjoittelevat, niin porukka ei koostu 50 syrjäytyneestä 20-25-vuotiaasta alkoholisoituneesta huligaanista, joiden ainoa tarkoitus on tapella.
No niin, joku heittää "pommin". Haluan täsementää, että kun iltalehti kertoo pommista, niin kyseessä on isokiinalainen. Olet itse kelv sen ikäinen että varmasti muistat mikä on isokiinalainen. Se on pikkukinua hiukan isompi paukku, joka paukahtaa "ihan kivasti". Ne olivat vielä joku vuosi sitten laillisia. Vaarallisia niistä ei saa sillä että ne ovat nykyisin laittomia, koska sädetikkukin on laiton 17-vuotiaan kädessä. En halua puolustaa pommin heittäjää, mutta tiedän ajatuksen keskieurooppalaisesta kulttuurista ja tunnelman luonnista näiden avulla.
Mikä on seuraus. Koko kannattajakatsomolle ilmoitetaan, että kaikki poistetaan pelistä. Siis mitä? Joku heittää kaksi isokiinalaista ja KAIKKI katsomonosassa olleet poistetaan. Nyt kannattaa muistaa, että kaikki eivät olleet tulleet fanibussilla. Osa oli tullut omin kyydein ja osa ei edes kuulu tiiviimmin kannattajaporukkaan, mutta monesti omanlaisten seurassa on mukavampaa ja monesti järjestävät seurat ohjaavat kaikki turkulaiset samaan katsomoon riippumatta kuuluuko kannattajaporukkaan vai ei. Ja nyt siis kaikki heitetään pihalle. Kuitenkin kaikki ovat maksaneet tästä, tulleet useamman tunnin matkan takaa ja odottaneet tätä ottelua mahdollisesti pidemmän aikaa. Nyt kysynkin sinulta kelv, olisitko itse tuossa tilanteessa todennut, että "Aha" ja hypännyt tyytyväisenä autoosi ja lähtenyt kotiin?
Ymmärrettävästi tätä ei nurisematta nielty ja useampi henkilö koitti neuvotella asiasta. Jos jotain olen vierasmatkoilla oppinut, se on että mistään ei voi neuvotella. Ihan turha koitaa selittää yhtään mitään ettei ole edes koko kannattaja porukasta ja tälläkin kertaa nämä yritykset oli katsottu virkavallan vastustamiseksi. Seuraukset olet varmastikkin luksenut lehdistä. Pippurisumua, poliisikoiria, seitsemän putkaan...
Mieti nyt itse. Olet uudenvuoden juhlissa ja kello viisi sytytät kissanpierun. Välittömästi paikalle ilmestyy poliisi ja sanoo, että ilotulitteet on sallittu vasta kello kuudelta. Bileet loppuu nyt ja kaikki menee uudeksivuodeksi kotiin nukkumaan. Koitat vähän sanoa vastaan, koska käsky kuulostaa niin absurdilta. Seuraavaksi saatkin pippurisumua naamaan ja kolme poliisia retuttaa sinua maijaan. Laitoksella kuulet että olet yhteiskunnan vihollinen numero yksi ja edessä on rikossyytteet. Itselläsi on vain olo, että mitä helvettiä juuri tapahtui.
Surullista mutta totta, niin tuo ei välttämättä ole hirveän kaukana tapahtumien kulusta.

Olen itse joutunut todistamaan järkkäreiltä ja poliiseilta täysin naurettavaa joustamattomuutta, ylilyöntejä ja lain rikkomista. Yksi hauskimmista oli kun erään matsin jälkeen poliisi käski kaikkien kannattajakatsomossa olleiden välittömästi siirtyä bussiin ja lähteä kohti turkua. Eipä' tuossa muuten mitään, mutta kaksi joukossa ollut ei ollut tullut kyydillämme. He itse asiassa asuivat kyseisessä kaupungissa. He epätoivoisesti koittivat uudelleen ja uudelleen kertoa poliiseille, että he asuvat täällä. Lopputuloksena poliisit melkein niskaperseotteella työnsivät kaverit bussiia ja käski kuskin ajaa suoraan Turkuun.
Yksi surullisimmista on Veritaksella, erään turvallisuuspäällikön käyttöönottama kannattajien tarkastuskäytäntö, jossa joutui usean järkkärin edessä suljetussa huoneessa riisumaan vaatteet. Siinä oli aivan turha koittaa selittää että tämä on laitonta. Vastaus oli että Suomen kansallisen turvallisuuden nimissä järkkäreillä on oikeus tehdä mitä vaan. Tämä on sanasta sanaan oikea lainaus. Samalta henkilöltä kuultin myöhemmin, että järkkäreillä on poliisin oikeudet! Että näin.

Tässä onkin osasyy siihen että palloliittoa vastaan ollaan mobilisoimassa protesti aaltoa. Nämä ongelmat kun ei koske pelkästään turkulaisia, vaan kaikki kannattajaporukat, joissa on tyyliin yli 10 henkilöä, niin ovat törmänneet vastaaviin ongelmiin. Joka vuosi palloliitto ja veikkausliiga järjestää tapahtuman, johon kutsutaan kannattajaporukoiden edustajat ja kysytään kannattajien mielipiteitä, miten asioita pitäisi muuttaa parempaan. Joka vuosi kannattajat kertovat samat ongelmat ja yleensä vielä ratkaisut näihin, mutta samalla lailla joka vuosi nämä jätetään noteeraamatta. Jokaisella paikkakunnalla kannattajia kohdellaan kuin roskaa ja nyt vielä sen lkisäksi että kannattajiin kohdistetaan täysin mielivaltaisia toimia, on palloliitto nyt laajentanut tämän koskemaan myös seuroja. Älä nyt luule, että kannattajat ympäri Suomea protestoivat koska he eivät saa tehdä tifoja. Tämä on vain yksi asia listalla, joka on täynnä täysin mielivaltaisia päätöksiä. Yksi suurimpia on palloliiton uusi ja hieno sakotuskulttuuri. Seuroille lätkitään valtavia summia sakkoja asioista, joihin seurat eivät voi vaikuttaa mitenkään ja syyksi yleensä kaivetaan kannattajat. Otetaan vaikka esimerkiksi ensimmäinen derby, jossa Interin kannattaja juokseen kentälle. Jos joku haluaa juosta kentälle Veritaksella, hän myös pystyy sen tekemään. Berliinin muurin tapainen este tämän voisi estää, mutta jostain syystä Håkans ei ole tällaista rakennuttanut Veritakselle. No, seurauksena oli joka tapauksessa Tepsille sakkoja lähes 2000 euron edestä.
Fc Hämeenlinna varautui Stadin Kingien tuloon tällä kaudella kolminkertaistamalla järkkärien määrän ja pyytämällä useamman poliisipartion osalliseksi. Pari kingiä oli kuitenkin onnistunut munissaan kuljettamaan pari hätäsoihtua katsomoon ja sytytti ne. Seurauksena c hämeenlinnalle sakkoja. Toimari koitti epätoivoisesti saada vastausta, että mitä he olisi voinut tehdä toisin. Mutta päätöksistähän ei voi valittaa. Palloliitto on tällä kaudella kerännyt sakkoja seuroilta jo yli 15000 euroa. Ja joillekkin seuroille jo muutaman sadan euron menetys on kova pala.
Tämä on yksi syy protesteille. Nuo tiokiellot on nyt aivan silkkaa vittuilua kannattajille. Enkä yhtään ihmettele, että kaiken tämän jälkeen alkaa aika monen kannattajan mitta olemaan melko täynnä.

Se niistä protesteista. Sitten siihen väitteeseen että et uskalla tuoda lapsiasi futismatsiin.
Mielestäni täällä heitetyt heitot, että ehkei kannattaisi sitten tuoda lapsia peliin on mielestäni täysin väärä. Lapsia kannattaa ehdottomasti tuoda ja seurat ainakin ehdottomasti haluavat lapsiperheitä otteluihin, heitä ei vain ehkä kannata tuoda suoraan kannattajakatsomoon. Sen mitä itse olen käynyt pelejä katsomassa, niin noin 80% peleissä yleisesti kannatetaan omia. Sitten on näitä huippu otteluita, joissa on paljon populaa ja tunnetta(derby, HJK). Näissäkin Raitapaidat ovat 90%:sesti kannattaneet omiaan ja siinä sivussa antaneet kuittia myös vastustajan suuntaan.
On totta että jatkuvan homon huutaminen on melko lapsellista, mutta jos sellainen/vittu-sana esiintyy jossain laulussa, niin onko se nyt oikeasti maailman loppu? Lapsesi kysyy homosta, niin keksi joku hyvä vastaus. Jos oikeasti luulet, että kun et koskaan käy futismatsissa, niin lapsesi ei koskaan kysele vaikeita, niin voi pojat sinua odottaa yllätys. Luuletko oikeasti, että kaikki lapset oppivat kiroilemaa juuri futismatseista. Mistä itse opit ensimmäiset kirosanat, tapahtuiko tämä kenties futismatsissa? Jos oikeasti pelkäät turvallisuutesi puolesta, niin voin kertoa, että yksikään ihminen ei ole kuollut futismatsissa kannattajien pahoinpitelemänä. Sen sijaan joka kerta kun lapsesi lähtee kouluun, niin on huomattavasti suurempi mahdollisuus että hän jää auton alle. Kaikkialla on mahdollisuus käydä jotain, joissakin paikoissa/tapahtumissa on suurempi todennäköisyys. Voin kertoa että futismatsissa tämä todennäköisyys että sinulle tai lapsellesi käy jotain, on lähellä nollaa. Todennäköisempää on saada pallosta päähän ja loukata sen vuoksi, mutta sitä seikkaa et edes ajattele tullessasi otteluun.

Palaan takaisin alkuperäiseen väittämääni, että Suomessa ei ole mitään huligaaniongelmaa, ainoastaan sensaationhakuinen media, joka on nyt tarttunut erityisen kovaa tähän aiheeseen, koska ei tässä maassa oikeen muutakaan tapahdu.

Ja kun kerroin ammattitaidottomista järkkäreistä ja tominnasta, niin katsoppa seuraava:

http://areena.yle.fi/video/1319309864025

Tämän linkin takaa löytyy ylen urheiluruudun pätkää. Kelaa kohtaan 4:37 ja katso mitä tapahtuu poliisien vieressä. Tuskin huomaat sitä ekalla kerralla, mutta katsoppa pariin kertaan. Keskirivillä vasemmassa laidassa, kannattaja seuraa poliisien toimintaa kädet taskussa. Paikalle tulee järkkäri, sanoo jotain ja seuraavaksi työntää kaverin pitkin seiniä. Jos kannattaja olisi tuossa loukannut, niin olisiko se ketään kiinnostanut. Olisiko media ollu kiinnostunut siitä. Ei olisi. Sen sijaan itseäni tuo kiinnostaa. Miksi tuokin järkkäri päätti kaverin kipata katolleen ilman mitään syytä? Sen vuoksi, että poliisitksin tuossa pistää jengiä matalaksi, niin pistetään itekkin. Eli suomeksi kaverilla ei ollut hajuakaan mitä tilanteessa olisi pitänyt oikeasti tehdä tai miten tilannetta ottaa haltuun. Arkipäivää kannattajille. Meneppä tuon jälkeen vielä kysymään että miksi noin teit, niin saat pippurisumua naamaan.

Enpä nyt tiedä oliko tästä loppujen lopuksi mitään hyötyä, mutta yritän tässä myös epätoivoisesti tuoda sitä kannattajien näkökulmaa myös esille. Tuskin kuitenkaan asiat mihinkään muuttuu, mutta olisi kiva jos joskus sitä syyllistäkin kuunneltaisiin, ennen kuin se suoraan teloitetaan.
Alec
 
Liittynyt: 30.04.2009 00:26

Re: Kannattajakulttuuri

ViestiKirjoittaja Dunu » 24.10.2011 22:06

Hyvää tekstiä! :peukku: Tuon pitäisi lukea monien muidenkin ennen kuin alkavat suin päin kritisoimaan kannatustoimintaa
Dunu
 
Liittynyt: 17.04.2009 12:22
Paikkakunta: Turku

Re: Kannattajakulttuuri

ViestiKirjoittaja J.S » 24.10.2011 22:09

Mitä media-asioihin tulee, joskus toivoisi, että kannattajiin liittyvissä asioissakin muistettaisiin pari aika keskeistä kohtaa Journalistin ohjeista:

12. Tietolähteisiin on suhtauduttava kriittisesti. Erityisen tärkeää se on kiistanalaisissa asioissa, koska tietolähteellä voi olla hyötymis- tai vahingoittamistarkoitus.

21. Jos selvästi tunnistettavissa olevan henkilön tai tahon toiminnasta aiotaan esittää tietoja, jotka asettavat tämän erittäin kielteiseen julkisuuteen, kritiikin kohteelle tulee varata tilaisuus esittää oma näkemyksensä jo samassa yhteydessä.

22. Ellei samanaikainen kuuleminen ole mahdollista, voi erittäin kielteisen julkisuuden kohteeksi joutunutta olla tarpeen kuulla jälkeen päin. Jos näin ei tehdä, hyvään tapaan kuuluu julkaista hänen oma kannanottonsa.

---------------------------

Milloin viimeksi näitä on noudatettu, etenkin kohtaa 21? Sitähän poljetaan koko ajan, mikä on surullista.
J.S
 
Liittynyt: 16.04.2009 14:29

EdellinenSeuraava

Paluu Kannatuskulttuuri

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa